Tuesday, February 13, 2018

الاكتئاب لا دين له

مفيش حاجة الناس بتستخف بيها أكتر من الاكتئاب.

"ما كلنا مكتئبين"
"أنت الوحيدة اللي عندك مشاكل يعني؟"
"طب ما أنا عندي كذا وكذا"

كأن الاكتئاب ده مسابقة، كأن ميحقش ليك تكتئب عشان الناس كلها مكتئبة زيك و"نعملك ايه يعني؟" الحقيقة؟ أنا مش عايزة حد يعملي حاجة. مش عارفة موضوع "الاكتفاء الذاتي" ده صحي ولا لأ، بس وصلت لمرحلة تخطت مرحلة "لو مكنش عندك حاجة حلوة، متقولش حاجة" وبقت "لو هندخل في مسابقة مين فينا مكتئب أكتر، يبقى بلاها أحسن." ومش عارفة ده أحسن ولا لأ، بس الواحد معدش فيه حيل.

معدتش مهتمة بالناس أو بحد، لأن كل واحد وحتى أنا، بيبقى همه الأول مصلحته الشخصية. ومعدش عندي استعداد أخوض في علاقات صورية لمجرد أن الحياة ش هتكمل من غير ما يبقى عندي أصدقاء كذا ومعارف كذا. دايما بلاقي نفسي محاطة بأشخاص وجودي معاهم زي قلته، يقولوا احكي مشاكلك، يا دوبك أبدأ أحكي يكونوا هما في دنيا تانية بيحضروا مشكلتهم اللي هيحكوها واللي هتقضي على أهمية مشكلتي، يعني في الاخر حياتي كلها بتبقى عبارة عن منافسة اكتئاب، فأنا زي ما بيقولوا كده، طفح بي الكيل خلاص.

ليحترقوا جميعا.
(أنا مدركة أني بكتب بالعامية ودي مش بعملها كتير أو إطلاقا في المدونة، بس بصراحة مكنش فيا دماغ أكتب حتى بالعامية)

No comments:

Post a Comment