Monday, August 15, 2011

أمســية سيــاسيــة


النهاردة يوم جديد , و كنت ناوية أكتب عن حاجة تانية خالص تضامنا مع أسماء محفوظ بس أجلتها لحد ما أهدأ كده , و لقيتنى حضرت أمسية ثقافية حلوة فقررت أتكلم عنها =)

فى الأول .. ده تانى يوم فى مشروع الرسمات .. و تانى رسمة : أرسم حاجة مهمة ليا

أنا عندى حاجات مهمة كتيرة طبعا , بس أول حاجة جات عينى عليها دبدوبى ده اللى بحبه , فقررت أرسمه , هو أه مشلول شوية بس يمشى حاله .. عدوها يعنى :D

يا ترى حد تانى بدأ المشروع ده ؟ .. سارة صاحبة مدونة (قلم سارة) بدأته و رسوماتها عسل برضة , يا ترى حد تانى هيتسلى و يرسم معانا ؟

...

بالنسبة لموضوع الأمسية , هى كانت فى إطار الأمسيات الثقافية التابعة لقصر الثقافة المقامة فى حديقة السيدة زينب .. و تصادف ان اليوم كانت هناك أمسية للدكتور. محمد حافظ دياب و هو جدى بالمناسبة .. فاصطحبنى معه , و الصراحة مندمتش أنى رحت , الأمسية أكثر من رائعة و كان معاه الأستاذ الدكتور محمود عزب , و هو أزهرى قديم و هو  مستشار شيخ الأزهر للحوار وأستاذ الحضارة الاسلامية بجامعة السوربون بباريس , و كان موضوع الأمسية (الحركات السياسية و الإسلام) .. و هجمعلكم أهم النقاط التى تناولوها :

** بدأت الحركات الإسلامية منذ وفاة الرسول و بدأ يظهر تدريجيا ما يسمى بـ (تديين السياسة).

** ظهرت عدة محالاوت للربط بين الدين و السياسة , منها فى الدولة الأموية عن طريق ما سمى بـ الجبرية. و الحركات الوهابية فيما بعد التى حاولت أن تجمع بين الصيغتين السياسية و الدينية و هى التى قامت على أساسها السعودية الأن .. و تلك الحركات إستمرت على مر التاريخ الإسلامى.

** الحركة الاسلامية: الفاعليات التى تقدمها جماعات فى التاريخ الاسلامى و التى تحاول أن تتخذ من القرآن و السنة مرجعا لشرعيتها.

و قد تعددت أنواع الحركات الاسلامية و انقسمت الى أربع تيارات أساسية وهى: الرسمى , السياسى , الشعبى و السلفى .

** نبدأ بالتيار الرسمى : و هو ما يقصد به الدين فى إطار تحديد الدولة الاسلامية و تقنين اللغة و مثال عليهم ( الأزهر الشريف) و هو منذ القدم مصدر الشرعية الأول و الثقافة الحقيقية , و هم لا يعملون بالسياسة.

دور الأزهر بالتأكيد محورى , فمن أهم ما قام به:

1 - طرد الفرنسيين (فيلق الأزهر)

2 - تعيين محمد على وفقا لشروطهم

3 - عزل الخديو توفيق

4 - كانت و مازالت منبر للمصريين ( خاصة فى ثورة 1919)

5 - أصدرت منذ أيام معدودة وثيقة الأزهر , التى قام على صياغتها مختلف التيارات

6 - رفضوا تحويل الأزهر إلى حزب , باعتباره مدرسة دائمة

** التيار السياسى: الجماعات التى تحاول أن تصوغ برنامجا لمشاريعها على أساس أن يكون القرآن و السنة اطارا لمرجعيتهم. و مازالوا يحاولون تقديم مشروع بديلا للدولة القائمة و مثال عليهم (الإخوان المسلمين) و قد وضح تأثرهم بالاخوان فى السعودية خاصة فى بداية تشكيلهم. و قد كونوا حزب: الحرية و العدالة.

** التيار الشعبى: هو شكل من أشكال التدين اتخذته الجماعات الشعبية و أضافت الى المعتقد الدينى بعض الاعتقادات الشعبية , و مثال عليهم (الصوفيين) و جماعات أخرى مثل (الاعتقادية, المهدوية ...إلخ). و أحيانا كانوا يتخذون منهجا ثوريا.

و مصر بها الأن تقريبا 120 طريق صوفى و تقريبا 3000 مولد سنويا, و مصر أيضا هى البلد الوحيد الذى قنن الجماعات الصوفية (أى وضع لها قوانين و شرعها)

**أخيرا, التيار السلفى: و هم السلفيون و هم من يتخذون من القرآن و الحديث ملجأ لهم لا غير و فيه تضييق للفكر , و هم حتى يختلفون فى تحديد من هم السلف. هم يؤمنون بالاتباع لا الابتداع , و يرفضون كل ما هو جديد و يرفضون فكرة التحديث باعتبارها "بدعة".

قبل الثورة , كانوا وما ما يصرحون بأن العمل فى السياسة من المفاسد , و لكن بعد الثورة وجدنا أن كلامهم اختلف , فقد كونوا حزبين سياسيين هما: النور , و الفضيلة. و فى عدة مناسبات كانوا يرفعون العلم السعودى. هم أيضا يختلفون عن الأزهر, الأزهر الذى يمتاز بالاعتدال و السماحة مع المذاهب الأخرى.

فنلحظ أن العلاقة بين التيارات ليست سوية .. و هناك نصائح لتوحيد الحركة الاسلامية:

1 - تفعيل دور الأزهر من جديد

2 - تحقيق على الأقل الحد الأدنى من المعيشة للشعب

3 - تجديد الخطاب الدينى

4 - تفعيل القانون لأى خروجات عن تضاريس الحركة الاسلامية

فهناك إسلام واحد .. و لكن ثقافات إسلامية عديدة..

....

معلش طولت عليكم بس حاولت أجيب كل المواضيع المهمة التى تم ذكرها فى الأمسية

أشوفكم على خير ..

6 comments:

  1. عسوله خاااالص دبدوبك :))

    انا مستغربه صراحه ان فى كميه التيارات دى او الجماعات دى !!
    بس معلومات جميله اوى يا رضوى
    تسلم ايدك عليها

    ReplyDelete
  2. ميرسى يا جميلة أنتى اللى عسل و الله =)

    أنا كمان كل يوم بتفاجأ بظهور تيار جديد و جماعة جديدة
    و أعتقد النهاردة طلعت بمعلومات كتيرة مكنتش أعرفها فعلا
    و مهمة اليومين دوول
    ميرسى يا جميلة و متحرمنيش من ردودك :)

    ReplyDelete
  3. جميلة جدًا التدوينة يا رضوى
    و أنا بحب الندوات اللي زي دي ...بستمتع بيها جدًا
    الجماعات التي تستخدم الإسلام في السياسة هي للأسف جماعات مغيبة الفكر تحت مسميات كثيرة
    و لا يجب أن نضع الإسلام و الدين مع السياسة في وجه مقارنة مع السياسة أو أي علم أرضي وضعي يمكن الاختلاف فيه أو الاتفاق

    تسلم ايدك ع نقل الأمسية الجميلة دي :)
    بالتوفيق ^.^

    ReplyDelete
  4. أنا كمان بستمتع بيها جدا و بطلع منها
    عارفة حاجات كتير أوووى مكنتش أعرفها
    أنا فعلا مش بحب اللى بيستخدموا السياسة باسم الدين
    و معاكى حق فعلا =)

    مبسوطة أنها عجبتك يا جميلة :)

    ReplyDelete
  5. تدوينه فيها معلومات قيمه

    وطبعا ان مش اشتركت ف مشروع الرسمات

    لانى مااظنش انى بعرف ارسم

    :D

    ReplyDelete
  6. مبسوطة ان المعلومات دى عجبتك
    و مفيش مانع من أنك تجرب :D
    نورت المدونة :)

    ReplyDelete