Friday, August 12, 2011

عـَن بـَـازل .. Review


تدوينة النهاردة , ريفيو تانى عن كتاب تانى, بما أنى مخلصاه امبارح ..و هى رواية بــازل , لـ حسين عبد العليم 

...

بــازل هى عبارة عن رواية مقسمة لقصص قصيرة , كل منها تتناول أشخاص مختلفين , و لكن جميعهم يربطهم نفس المستوى , اللغة , و المشاكل .. جميعهم من الطبقة الفقيرة و مشاكلها معظمها تدور حول المال و الزواج و العلاقات ..

للأسف الرواية لم تعجبنى جدا , رغم انها عمل أدبى و أنا متأكدة أن هناك من يقدرها , و من يفهم أكثر منى فى هذا المجال , و لكن اللغة كانت مشكلتى الكبرى , فحتى و إن كان من تتحدث الرواية عنهم يتحدثون هذه اللغة , فليس من المشجع أن يكتب الكاتب بها .. فليس من المحتمل أن يقرأ احد هؤلاء هذه الرواية أصلا ..

و أحسست ان جميع القصص القصيرة تتحدث عن نفس المشكلة باختلاف الأشخاص و ترتيب الأحداث , كان بودى لو انه نوع بعض المشاكل , أو أظهرها من جوانب أخرى و وجهات نظر مختلفة..

أنا لا أقلل من قدر الكاتب و لكن هذا الكتاب الوحيد الذى قرأته له و اتمنى أن أقرأ شئ أخر يثير اعجابى .. و لكن حاليا هذه الرواية ليست من المفضلين عندى.. و لكن ما أعجبنى حقا فى هذه الرواية هو الاسم :)

تقييمى: 1:5

..

وجدت اليوم فكرة لمشروع جديد على مدار شهر و هو "رسمة لكل يوم" .. و اعتقد انى هبدأ اعملها من بكرة , هحط الصورة على الفيس بوك و هنا .. و بما أن مش عندى سكانر , فهصورها و هحاول أخلى جودتها حلوة بقدر المستطاع =)

هتكلم أكتر عن المشروع ده بكرة ان شاء الله ..

2 comments:

  1. ممممممم..أنا لسه مقرأتش الكتاب ده ..بس أكيد هحاول أقرأه
    وبالنوسبه لفكرة رسمة لكل يوووم ف هى حلووه اوووى

    متابعه معاكى ان شاء الله

    ReplyDelete
  2. ان شاء الله تقرأيه و تقولى رأيك فيه :)
    أيوووة عجبتنى الفكرة جدا ... و لو تقدرى تعمليها كمان هتبقى حلوووة

    نورتينى يا جميلة و هتشرفينى بمتابعتك ليا

    ReplyDelete